Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Wpływ telewizji i mediów na dzieci i młodzież

Wpływ telewizji i mediów na dzieci i młodzież

Szczególnie dzisiaj trudno będzie nam odciagnąć dzieci od ekranu komputera albo telewizora.
Bo... lekcje przez komputer, pani proponuje obejrzenie filmu, spektaklu albo doświadczenia, ograniczyliśmy wyjścia na podwórko i zabawy z rówieśnikami. Warto jednak  kontrolować czas  poświęcany mediom i posiadać przynajmniej praktyczną wiedzę o ich wpływie na nas i na nasze dzieci.

Wspólne ogladanie filmów w telewizji, na popularnych platformach VOD czy też serwisach internetowych, może wzmacniać więzi w rodzinie, ale częste i samotne oglądanie  ma ujemny wpływ na funkcjonowanie rodziny: jej członkowie mogą zamknąć się we własnym świecie, co prowadzi do wzajemnego wyobcowania. Przeżycia telewizyjnych postaci stają się wtedy substytutem kontaktów z bliźnimi i przeżywaniem z nimi emocji, a dzięki serialom więcej wiemy o kłopotach i radościach rodzin  ich bohaterów  niż o własnej.

Pilnujmy, by rzeczywistość medialna  nie stanowiła tła życia  rodzinnego, nie oglądajmy wszystkiego „jak leci”, pilnujmy, aby dzieci nie pochłaniały bezrefleksyjnie obrazów, niezależnie od ich treści i wartości.

Szczególnie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, ze względu na dużą plastyczność i tempo rozwoju psychicznego, są podatne na wzmacnienie zachowań, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych przez media i telewizję.  Zdarza się, że w ciągu zaledwie jednego programu pojawiają się treści o jednakowej randze: wazne i błahe, płytkie i  głębokie,śmieszne i tragiczne. Wymagają one od odbiorcy selekcji i interpretacji. Niedojrzały widz, zwłaszcza dziecko, zauroczone migotającymi na ekranie obrazami i natłokiem wrażeń, nie potrafi odróznić tego, co dobre, od ewidentnego zła, nie jest w stanie pojąć, co jest ważne, co drugorzędne. Docierające informacje mają w jego odczuciu charakter równorzędny, zaś anomalie nie wzbudzają sprzeciwu. Pamiętajmy o tym i zwróćmy uwagę na programy, które oglądają dzieci i omawiajmy z nimi to, co widzą.

W ciągu lat zbierano dowody nie tylko o bliskich, ale też odległych skutkach zarażania dzieci i młodzieży agresją przez filmy i gry komputerowe. Na podstawie badań można powiedzieć, że zachowania społeczne dorosłych ukształtowane są przez to, co oglądali w dzieciństwie, zaś agresywni dorośli rekrutują się przeważnie spośród agresywnych dzieci.

Jak dziecko uczy się agresji?

Przyjmowaniu przez dzieci wzorów agresywnego zachowania szczególnie sprzyja sytuacja, gdy przekazywana na ekranie agresja:

  • przynosi satysfakcję, nagrodę lub nie jest ukarana;
  • jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę;
  • jest dokonywana jednoczesnie przez wiele osób;
  • jest usprawiedliwiana wyższymi racjami moralnymi lub społecznymi;
  • jest przedstawiana jako aprobowana społecznie;
  • nie widać negatywnych skutków agreski (np. bólu);
  • widać wiele bodźców kojarzonych z agresją (np. broń, nóż);

Nie możemy też zapominać, że media to „pożeracze czasu”. W pracy zawodowej liczymy każdą minutę, nasz budżet czasu jest ograniczony, a tutaj bez cienia protestu z naszej strony ktoś zabiera nam kawał życia. Powoli wirtualny świat „konsumuje nas” - nasz czas i energię życiową.
Nie dajmy się i  nie pozwólmy na to naszym dzieciom. Na koniec -  komentarz Ludwika Jerzego Kerna – nam wszystkim na przestrogę:

 

Ludwik Jerzy Kern

Historia wynalazcy

Żeby zaoszczędzić czas, czas o wiele cenniejszy niż złoto,
człowiek, jako że nie jest idiotą, wynalazł te rzeczy oto:
koło,
jazdę konną,
druk,
kilka krótszych morskich dróg,
zestaw szybkich dań barowych,
pralkę,
silnik spalinowy,
long-play (pół godziny grania),
zegarek bez nakręcania,
golenie się elektryczne,
tablice logarytmiczne,
aeroplan,
puszki groszku,
motorówkę,
kawę  w proszku,
koszulę, co schnie raz dwa,
aż w końcu
któregoś dnia
podparł się z tyłu w szyję
i wynalazł telewizję.
Teraz godzinami przed niewielkim ekranem siedzi,
nachodzi go rodzina, znajomi, sąsiedzi,
i trwoni razem z nimi, razem z dziećmi, żoną,
ten czas, co przez wieki zaoszczędzono.

Dorota Olszewska-Brandt

(na podstawie książki "Fast Food dla mózgu")

Data dodania: 2020-04-01 06:25:19
Data edycji: 2020-04-01 06:29:49
Ilość wyświetleń: 116

"Dziecko jest pergaminem szczelnie zapisanym drobnymi hieroglifami, których część tylko zdołasz odczytać lub tylko zakreślić i własną wypełnić treścią"

Janusz Korczak

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Facebook